Sylvia

 

      Pregatesc de ceva vreme aceste cateva randuri 🙂 speram in urma cu cateva luni sa ajung sa le scriu intr-o zi … sa imi ating obiectivul. Am intitulat articolul inapoi la marimea 38 pentru ca acesta a fost obiectivul meu, sa slabesc si sa ajung la aceasta marime cu care nu m-am mai intalnit de cand am terminat liceul :). Nu sunt slaba si nici nu imi doresc sa fiu, vroiam doar sa am din nou o linie mai subtire, sa ma simt bine in corpul meu si sa am un stil de viata sanatos.Traiesc in Franta si am cedat prea des tentatiilor culinare asa ca era nevoie de un plan …

    Totul a inceput la 1 ianuarie  2011 🙂 cand mi-am spus anul acesta clar trebuie sa slabesc, sa dau jos cele 10 kg  pe care le am in plus. Am tinut o multime de diete  unele eficiente, altele mai putin eficiente dar am inteles ca nu aici este cheia ci intr-o alimentatie sanatoasa pe termen lung, permanent  chiar si intr-o program de viata sanatos care implica multa miscare si organizare. Am urmat o perioada de 3 luni un curs de bucatarie dietetica , nu a fost un curs profesional cu unul pentru amatori dar mi-a schimbat stilul alimentar si am invatat sa gatesc sanatos si cu gust. Mi-am organizat programul zilnic asa incat sa includ cat mai multa miscare, sport cat se poate in functie de program si disponibilitate si am respectat asta zi de zi fara nici o abatere si ingaduinta 🙂 . L-am admirat pe Adi Hadean care a facut programul de slabit alaturi de cei care ii urmaresc blogul, eu stiind ca adesea sunt inconsecventa am preferat sa il testez si sa vin cu el doar daca am rezultate . Rezultatul a fost cel asteptat, targetul atins la sfarsitul lunii martie dupa 3 luni slabisem cat mi-am propus, la 34 ani, 1,65 m aveam 59 de kg 🙂 si marimea 38 . Am zis ca mai astept 2 luni sa vad daca kg revin in contextul in care am revenit la un program mai relaxat la capitolul miscare si alimentatie, nu m-am ingrasat deloc am trecut de faza de platou acum voi mai incerca cu sport sa scad inca vreo 4 kg si gata 🙂 ma declar multumita.

   Va explic punctat tot ce am facut, invatat si adaptat eu in speranta ca poate va este de folos in lupta cu kilogramele si cu adoptatea unui stil de viata sanatos.

1. Calculati-va necesarul de calorii zilnic in functie de varsta, greutate si activitate fizica facuta, acesta este barometrul care va indica  de cat aveti nevoie zilnic, cat puteti reduce sa nu scadeti sub rata bazala necesara si cum sa ii dati organismului cat are nevoie nu cat credeti voi necesar.

2. Puteti sa mancati orice dar nu oricat, invatati sa apreciati din ochi cantitatile si aportul lor caloric. Incepeti prin cantarire ca sa vedeti ce inseamna 150 grame de carne, 200 grame de fasole verde, etc si apoi  puteti sa apreciati aproximativ cantitatile.

3.Nu va privati organismul de grasimile vegetale necesare, nu trebuie inecat puiul in unt la tava dar nici nu trebuie  gatit fara ulei, fara grasime. Eu am pus intotdeauna o lingura de ulie de masline ( una singura 🙂 ) la prepararea pranzului si o lingurita de ulei de masline seara la salate sau cina. Am consumat 5-6 masline, avocado, ulei de masline dara m evitat untul si grasimile animale.

4. Faceti un meniu saptamanal echilibrat cu ceea ce va place sa mancati si incercati sa oferiti organismului cat mai multe proteine, oligoelemente si vitamine. Eu am mancat de 2 ori pe saptamana peste si o data fructe de mare ( le puteti exclude daca nu va plac ) , de trei ori carne slaba gen pui, iepure, vitel, ficat si o zi macar am incercat sa mananc numai vegetale si fructe sa dau organismului un ragaz de metabolizare.

5. Nu consumati carbohidrati si fainoase in exces dar nu le excludeti  din alimentatie, organismul are nevoie de cereale si amidonuri, consumati 50 grame de paste sau orez, amestecuri de cereale sau cuscus , cu atentia la raportul caloric dar mereu prezente in alimentatie.

6. Respectati orar de masa, mic dejun inainte de ora 9,30 de preferinta aport de produse lactate, fibre si vitamine la micul dejun : lapte slab cu cereale sau fructe si cafea cu lapte, daca vreti sa consumati paine acum este momentul sa faceti o tartina cu gem . Pranzul in acelasi interval orar in functie de program 12-14 ca ore de preferinta incercati aceasi ora pentru ca organismul se seteaza pe ora acea. La pranz consumati o rata calorica mai mare dar incercati sa nu bulversati organismul cu ciorbite, tocanite, antreuri si desert ….eu consumam mereu un singur fel de mancare sau gratar cu legume si salata sau o ciorba mai consistenta cu carne si legume si gata 🙂 . Cina la macar 4 ore dupa pranz dar mereu cu 3 ore mimin inainte de culcare si cu aport caloric nu foarte mare , eu am mancat mereu salate cu branzeturi ( 30 grame portia ) sau gratar cu salate daca pranzul a fost ciorba sau peste si carne slaba cu legume .

7. Invatati sa jonglati cu calorii , invatati ce inseamna 500 de calorii pot sa fie ca exemplu 150 grame de cartofi prajiti, sau 150 grame de carne de porc grasa , sau pot sa fie 200 grame de piept de pui fara piele +o garnitura facuta din 200 grame de ciuperci + 100 grame de fasole verde+ o lingura de ulei de masline  si o salate de cruditati . Ganditi si din punctul asta de vedere inainte sa mancati, o portie de gratar cu cartofi prajiti si salata va pot aduce si un aport de 1200 de calori…fara sa va dati seama si sa mai consumati o supa si un desert si ajungeti la 2000 de calorii doar cu pranzul, normal cantitativ dar hipercaloric. Folositi legumele verzi gustoase si cu multe vitamine dar sarace caloric gen ciupercile care au 23 de calorii pe suta de grame deci un kilogram va aduc mai putin decat 100 grame de cartofi prajiti , fasolea verde care are 31 calorii, ardeiul rosu care are 31 calorii/pe 100 gr. NU eliminati cartofii prajiti din alimentatie dar tineti cont de aportul lor caloric atunci cand ii consumati si echilibrati consumil caloric zilnic cu celelalte alimente.

8.Tineti cont de faptul ca desertul poate fi prietenul sau dusmanul vostru 🙂 asa inocent cum pare. 100 grame de ciocolata sau prajitura cu unt in compozitie aduce in medie 500-600 calorii iar o portie de 200 grame de prajitura ( nici nu pare mare 🙂  trece de 1000 de calorii si este adesea consumata dupa o masa calorica ….NU le excludeti din alimentatie dar daca doriti sa slabiti tineti cont de asta si faceti-va placerea cu un patrat de ciocolata sau o bucata mica de prajitura asociata cu un pranz sau o cina saraca in calorii. Desert inseamna si o inghetata buna de fructe,o salata de fructe cu iaurt dulce sau  o tarta cu fructe sau branza slaba in care ati redus la jumatate grasimile si ati inlocuit jumatte din cantitatea de unt cu ulei vegetal.

9. Consumati zilnic vegetale si salate , in cantitate  considerabila, aduc organismului aport de vitamine si fibre si sunt sarace in calorii. Salata  pentru mine inseamna o masa execelenta pentru ca nu fac salata din diete cu salata verde si lamaie ( personal nu o mai suport 🙂 )  fac salata cu salata verde, cruditati 100-150 grame, fructe de mare 150 grame sau 30 de grame de branzeturi sau 150 grame de carne la gratar. Dressingul este mereu sau o vinegreta facuta cu o lingurita de ulei de masline si otet balsamic, sau o multime de dressinguri pe baza de iaurturi si verdeturi sau ulei de rapita si iaurturi. Poate fi servita cu crutoane de paine sau cu cu o paine subtire uscata de secara . Un exemplu de salata si de aport caloric : o salata facuta din 100 grame de salata verde + 100 grame de rosii +100 grame de castravete+50 grame de ceapa verde + o lingurita de ulei de masline, otet si verdeturi+ 30 grame de branza brie +crutoane …nu trece de 220 de calorii si este o masa satioasa, incercati sa o includeti in alimentatie.

 10. Asta nu o sa va placa dar trebuie facut sport 🙂 nu vreau sa generalizez dar in Romania nu se prea face miscare si sport, ca stil de viata. Nu am vazut niciodata persoane peste 50-60 de ani care sa fuga in parc ( in Franta mi se mai intampla sa ma si intreaca 🙂 ) , nu vad grupuri de alergatori in parcuri , nu vad prea des biciclisti sportivi.Invatati sa faceti putin sport zilnic, nu mersul la sala de 2 ori pe saptamana ( minune mare ) sau fotbalul cu baietii o data pe saptamana inseamna o viata activa. Invatati sa faceti sport zilnic, la voi acasa si asta va spune o mare lenesa 🙂 care mai uita si ea. Am invatat ca pot face sport facand 20 de minute bicicleta in timp ce vad serialul meu preferat sau stirile dimineata ( de preferat zilnic) , ca  pot face foarte bine sport acasa de pe dvd-uri cu pilates sau fitness care ma obliga sa ma mobilizez 20 minute fara pauza si ca daca te pornesti poti alerga macar o data pe saptamana cu niste prieteni si timpul trece fara sa iti dai seama, totul este sa incepi…si sa faci macar de 3-4 ori pe saptamana.

   Nu este nici o filosofie, stiati asta si ati mai gasit aceste informatii peste tot, eu am sintetizat ce am aplicat eu si ce stil de viata mi-am facut , o sa revin mai pe larg cu fiecare din aceste zece puncte. Totul este ca trebuie sa le aplicati daca vreti sa slabiti, nu e nici o magie sau secret , daca vrei sa ai o greutate normala nu trebuie sa mananci mai mult decat consumi caloric vorbind, trebuie sa faci miscare si trebuie sa stii ce si cat mananci intr-o zi. Poti manca orice vrei, poti faci orice reteta gurmanda dar trebuie tinut cont de aportul ei caloric si de consumul tau caloric pe termen lung. Faceti-va 2 mici gustari intre mese daca e cazul in care una sa fie fructe si una lactate. Va propun sa ramaneti alaturi de mine pentru alte retete delicioase dar bine incadrate intr-un consum zilnic .

    Daca ati ajuns pana la final meritati asta 🙂 :