Sylvia

 

   Tocmai am terminat azi un curs de gatit dietetic,  a durat 2 luni, o data pe saptamana ne intalneam in grup de 6-8 persoane, intr-o bucatarie profesinala si sub indrumarea unui dietetician gateam in echipe de 2-3 persoane retete nu neaparat dietetice cum v-ati astepta ci retete adaptate la un regim de viata sanatos. Am invatat sa adaptez orice reteta la proportii de grasime si zaharuri mai dietetice, ideea de baza era nu sa elimini o anumita reteta sau fel de mancare din alimentatie ci sa adaptezi.

  Nici nu va vine sa credeti ce simplu e si ce rezultate bune pot sa iasa, am facut la fiecare curs un platou sarat si un desert , mancaruri care de obicei se gasesc pe orice masa, incercand mereu ca noua provocare sa adaptam o reteta cu aport caloric prea mare sau prea bogata in grasimi intr-o reteta echilibrata.

  Ca sa punctez careva principii invatate: la  platourile sarate, am redus mereu cantitatea de unt, apoi jumatate din cantitate era inlocuita de ulei vegetal, smantana era inlocuita cu iaurt gras, se gatea foarte mult cu iaurt  nature, se reducea mereu cantitatea de ulei. Un calcul simplu spunea ca nu trebuie la o reteta sa fie calculat mai mult de o lingura de ulei de persoana sau de 10 grame de unt. Gustul nu vine din grasimile ajutate in plus, acesta se sublimeaza cu ierburi aromate sau cu arome naturale de legume. Am invatat sa facem quiche, traditionala tarta cu legume si kaiser,  cu iaurt in loc de smantana si jambon slab sau pui in loc de kaiser…rezultatul, uimitor. Pachetelele chinezesti prajite in ulei au fost inlocuite cu pachetele umplute cu legume calite la sec si coapte apoi in cuptor fara nici un adaos de grasime, va asigur ca au fost delicioase.

   La deserturi la fel,  in cele mai multe cazuri foloseam iaurturile nature in loc de smantana, untul si zaharul    se reducea la jumatate sa nu depaseasca 10 grame pe persoana care este in teorie aportul de zaharuri pe care il aduce un fruct. Nu am facut niciodata retete cu 300 grame de unt la o prajitura 🙂 dar finalul nu a dezamagit. Azi am facut o tarta de iaurt cu vanilie, voi reface si posta reteta . Pentru aluat s-a folosit 100 grame de unt la o tarta de 8-10 persoane si 20 de grame de zahar, iar compozitia a fost facuta din 350 grame de iaurt, 4 oua si 60 grame de zahar si vanilie. Rezultatul a fost delicios.

   In loc de concluzie 🙂 se poate prepara orice fel de mancare dar cu atentie la combinatii si aportul  caloric, nu trebuie sa ne privam de un anumit gen de mancare doar sa il adaptam putin. Promit sa vin cu retete invatate la curs si sa va conving ca se poate manca si bun si sanatos.